جمعه 10 فروردین 1403   13:48:27

کارگروه ملی حکمرانی خوب، سلامت اقتصادی و مقابله با فساد تشکیل شد

1400/12/9 دوشنبه
.
صبح امروز نخستین کارگروه ملی حکمرانی خوب، سلامت اقتصادی و مقابله با فساد با حضور حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا حسن درویشیان، بازرس ویژه نهاد ریاست جمهوری و  نماینده ویژه رئیس جمهور در مبارزه با فساد و نمایندگان سه قوه، سازمان های اجرایی و انجمن های ذی ربط در سازمان ملی استاندارد ایران برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا درویشیان در این جلسه با اشاره به مقررات و قوانین مربوط به فساد اداری گفت: تدوین استانداردهای ملی در کشور همانند جوامع بین المللی در زمینه حکمرانی خوب، سلامت اقتصادی و مقابله با فساد ضرورتی انکار ناپذیر است.
حجت الاسلام حسن درویشیان، با بیان اینکه برنامه هایی در زمینه مبارزه با فساد در کشور انجام شده است گفت: لازم است نقص های موجود در طرح های قبلی بازبینی و نقاط قوت و ضعف آن احصا شود تا با وحدت رویه در بین سایر نهادهای ذی ربط نتایج خوبی حاصل شود.
دکتر مهدی اسلام پناه، رییس سازمان ملی استاندارد ایران در این جلسه هدف از تشکیل این کارگروه که نخستین جلسه آن امروز برگزار شد را اجرای تکلیف رییس دولت مردمی برای تدوین مقررات فنی و آیین نامه های اجرایی به منظور پیشگیری و جلوگیری از خطا و مقابله با فساد اعلام کرد و گفت: این نشست با عنایت به مرجعیت تدوین و ترویج استانداردهای بین المللی و مسئولیت تدوین و نشر و ترویج استانداردهای ملی را با مشارکت ذی نفعان به منظور هم اندیشی نسبت به برنامه ریزی و اجرای صحیح طرح مذکور با سایر بخش های ذی ربط برگزار شده است که امید داریم با تشریک مساعی بتوانیم طرحی ارزشمند و قابل اجرا در کشور پیاده سازی و عملیاتی کنیم.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه جوامع بین المللی نیز استانداردهایی را در این زمینه دارند افزود: پیش از این نیز استانداردهایی در زمینه مبارزه با فساد ترجمه و تدوین شده است که به علت کوتاهی و عدم بومی سازی در اجرای آن و آسیب های زیادی که  به همراه داشته، مورد تاکید رییس جمهور قرار گرفت.
دکتر اسلام پناه، با اشاره به استاندارد ۳۷۰۰۱ سیستم مدیریت سوت زنی و سیستم مدیریت تطابق گفت: استاندارد بین المللی 37001 مربوط به سیستم مدیریت ضد رشوه‌خواری است که برای کمک به سازمان‌ها برای مبارزه با ریسک رشوه‌خواری در عملیات‌های خود، طراحی شده‌ است.
وی آسیب شناسی در این خصوص را ضروری دانست و دسترسی به اهداف سازمانی، برآورده کردن انتظارات ذی نفعان ، تامین شرایط ماندگاری ، دوام سازمان ، رشد رفتارهای اخلاقی، پیشگیری از وقوع عوامل فسادزا و عمل به الزامات قانونی از اعضای حاضر در جلسه خواست نظرات کارشناسی و علمی خود را برای اجرای این طرح ارایه کنند تا استاندارد ملی مناسب مسئولانه و اخلاقی با توجه به شرایط کشور طراحی، تدوین و اجرایی شود.
در این جلسه نقاط قوت و ضعف این طرح به بحث وبررسی گذاشته شد و مشارکت صاحبنطران، متخصصان و ذی نفعان در تدوین استانداردهای بین المللی با رویکرد مصالح و منافع کشور.

برای مشاهده تصاویر بیشتر کلیک کنید.