|
-
1401/2/21 چهارشنبه
شیوه ارزیابی استاندارد ملی و مقررات ملی حکمرانی خوب، سلامت اقتصادی و مقابله با فساد به چه صورت است ؟
همه استانداردها شامل رویههای ارزیابی انطباق هستند که در مورد استانداردهای مدیریتی این موضوع به صورت جداگانه با استانداردهای مرتبط مورد بررسی و ارزیابی قرار میگیرند. استاندارد ملیِ نظام ارزیابی این مجموعه به موازات تدوین این استاندارد جامع نیز تدوین خواهد شد. شیوه ارزیابی میتواند ارزیابی داخلی و یا ارزیابی توسط شخص ثالث یا همان نهاد گواهی کننده باشد. لازم به ذکر است با توجه به اینکه مقررات ملی با ارجاع به این استاندارد ملی جامع نوشته میشود از همان رویهی ارزیابی سیستم پیروی میکند.
|
|
|
-
1401/2/21 چهارشنبه
جایگاه کارگروه و کار ویژه آن چیست؟
با توجه به اینکه رویکرد تدوین استانداردهای ملی براساس اجماع نظر ذینفعان و لحاظ نمودن منافع و مصالح کشور مطابق تعریف ذکر شده میباشد،لذا جایگاه گروه وکارویژه آن برای تعیین چارچوب برای تدوین استاندارد ملی جامع حکمرانی خوب سازمانی،سلامت اقتصادی و مقابله با فساد، تدوین مقررات ملی با استفاده از استاندارد ملی جامع و سیاستگذاری درمورد تعیین نیازهای توانمند سازی دستگاهها در راستای اجرای موثر مقررات ملی موصوف می باشد. نقش سازمان ملی استاندارد در این کارگروه پشتیبانی فنی و اسنادی می باشد. لازم به ذکر است در کارگروه افزایش دامنه کاری کارگروه و تعیین زیر مجموعه های کاری، تصمیم گیری خواهد شد.
|
|
|
-
1401/2/21 چهارشنبه
هدف از ورود به این استاندارد ها چیست (ترجمه استاندارد با رعایت ملاحظات بومی و یا تدوین استاندارد جدید با رویکرد فعال )؟
هدف از ورود به این استانداردها و یا سایر استانداردهای ملی بنا به وظیفه قانونی سازمان ملی استاندارد ایران در راستای ظرفیت سازی استفاده از استانداردها و روشهای مطلوب تایید شده موجود در آنها در سطوح مختلف جامعه می باشد. استانداردها منحصر به تعیین شاخص های کیفی و کمی کالاها نبوده بلکه دامنه گستردهتری دارند به عنوان مثال سیستمهای مدیریت در حوزههای امنیت اطلاعات، امنیت و تاب آوری، مدیریت ریسک، مدیریت انرژی، اقتصاد،ضد رشوه، تطابق و....می باشد. سازمان ملی استاندارد موظف به ترویج و گسترش و ظرفیت سازی برای اجرای آنها می باشد. در این راستا سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان پشتوانه علمی و به منظور ارائه استانداردها جهت ارجاع توسط سازمانهای دخیل در امر مقابله با فساد، به افزایش شفافیت کمک می کند. در حال حاضر این کارگروه برای تدوین استانداردهای حوزه حکمرانی خوب سازمانی، سلامت اقتصادی و مقابله با فساد می باشد که استانداردهای موجود ابتدا باید مورد تایید ذینفعان قرارگرفته و در صورت نیاز با اعمال تغییرات بر اساس منافع و مصالح به استانداردملی تبدیل شود و سپس مقررات ملی بر اساس این استاندارد با نظر ذینفعان تدوین و اجرایی شود.
|
|
|
-
1401/2/21 چهارشنبه
چه تدابیری را در نظر است که استاندارد یا مقررات ملی مورد بحث دچار آسیب نشود؟
- آگاهی بخشی و آشنایی با استانداردها و شیوه کاربرد آنها
- تدوین استانداردملی جامع با لحاظ کردن مواضع کشور
- برگزاری برنامه های آموزشی لازم برای بستر سازی نحوه اجرای مقررات ملی
- مشارکت دهی ذینفعان در بررسی و تدوین استانداردها و مقررات ملی
- تلاش در راستای شناسایی مشکلات اجرایی و انعکاس آن برای بهبود سطح استاندارد ملی و بین المللی
|
|
|
-
1401/2/21 چهارشنبه
رویکرد پیشنهادی سازمان در قبال استانداردهای موضوع مورد بحث چیست؟
- تهیه و تدوین استاندارد در قالب تعریف اجزا و ساختار حکمرانی سازمانی متناسب با شرایط و قوانین کشور و بهره گیری از استانداردهای سیستم مدیریت ضد رشوه ، سیستم مدیریت سوت زنی و سیستم مدیریت تطابق در اجرای صحیح خواسته های حکمرانی خوب سازمانی؛
- تهیه و تدوین مقررات ملی حکمرانی خوب سازمانی، سلامت اقتصادی و مقابله با فساد؛
- توانایی اندازه گیری میزان انطباق آنچه که اجرا شده با مقررات ملی تدوین شده؛
- استفاده از شیوه های مطلوب سنجش بلوغ حکمرانی؛
- تعیین آموزش های لازم برای توانمند سازی سازمانها؛
- تدوین یک سیستم مدیریت جامع حکمرانی خوب سلامت اقتصادی و مقابله با فساد متناسب با مقررات ملی مربوطه؛
- تعیین شیوه ممیزی سیستم تعریف شده در مقررات ملی؛
- بازنگری و ارتقاء دوره ای مقررات ملی مطابق با نتایج عملیاتی آن؛
- متناسب سازی نتایج ممیزی تطابق قوانین و الزامات با خواست سازمانهای نظارتی در راستای بهره گیری مناسب؛
- هماهنگی سیستم های مدیریت ضد رشوه و سیستم مدیریت سوت زنی با معیار های موجود در نهاد های ناظر و بالعکس در راستای ارتقاء فعالیت ها؛
- ایجاد اندیشکده حکمرانی خوب سازمانی استانداردسازی در راستای دریافت بازخوردهای ذی نفعان در امور استاندارد و اجرایی شدن حکمرانی خوب در سازمان ملی استاندارد به عنوان یک سازمان اخلاق مدار ، پایبند به قانون، ضد فساد و دوستدار پیشرفت پایدار ایران اسلامی؛
- سیاست گذاری در حوزه افزایش توانمندی های سازمانها در زمینه اجرای مقررات ملی؛
- معرفی و شناسایی سایر استانداردهای مرتبط با موضوع و همگام کردن آن با رویکرد کارگروه نظیر انتشار آزاد داده ها، مدیریت تعارض، حکمرانی سازمانی و امنیت اطلاعات، سیستم مدیریت ریسک، مسئولیت اجتماعی و خیر همگانی؛
- استفاده از توان و ظرفیت کارگروه در معرفی کارشناسان خبره جهت مشارکت در تدوین استانداردهای بین المللی در راستای بیان موضع کشور بر اساس منافع و مصالح و نیازهای مغفول مانده در پیش نویس استانداردهای بین المللی؛
- نظارت بر حسن اجرای مقررات ملی حکمرانی سازمانی،سلامت اقتصادی و مقابله با فساد با همکار
ای نهادهای ذی ربط در راستای تبصره 1 ماده 3 قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد؛
|
|
|
-
1401/2/21 چهارشنبه
جایگاه استاندارد در موضوع تدوین مقررات ملی موضوع مورد بحث چیست ؟
سازمان ملی استاندارد حسب قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد مرجع رسمی حاکمیتی در کشور می باشد که عهده دار سیاستگذاری، حسن نظارت و هدایت نظام استاندارد و اطمینان بخشی به کیفیت کالاها و خدمات می باشد. یکی از مسیرهای نظارت برحسن اجرای استانداردها، بهرهگیری از استانداردهای ملی در تدوین مقررات(ملی و فنی) و نظارت برحسن اجرای استانداردهای ملی در ساختار مدیریتی سازمانها ( دولتی خصوصی و عمومی ) می باشد. تدوین استانداردهای ملی در حوزه خدمات، مدیریت و استفاده از الگوهای استاندارد و ترویج شیوه های مطلوب توسط سازمان ملی استاندارد، جزو ماموریت های سازمان می باشد.
|
|
|
-
1401/2/21 چهارشنبه
آیا تابع اهداف برای این مسیر تعریف شده است؟
تابع اهداف می تواند ، تعیین و ترویج شیوه های پیشگیرانه مقابله با فساد در بستر حکمرانی خوب سازمانی با اجرای سیستمهای مدیریت ضدرشوه، سیستم مدیریت سوت زنی، سیستم مدیریت تطابق باشد.ضمن آنکه اهداف بلندمدت و کوتاهمدت میتواند بر اساس سند راهبردی و خط مشی هر سازمان تدوین و اجرایی شود.
|
|
|
-
1401/2/21 چهارشنبه
آیا سازمان ملی استاندارد صلاحیت تدوین مقررات و تنظیم گری را دارد؟
در راستای مسئولیت و ماموریت سازمان، سازمان ملی استاندارد ایران به استناد تبصره 1 و 3 ماده 3 قانون تقویت و توسعه استاندارد مصوب سال 1396 مجلس شورای اسلامی، موظف به ترویج استانداردها و استفاده از استانداردهای مرجع در تنظیم مقررات فنی و ملی به منظور گسترش نفوذ استانداردها در جامعه می باشد که منجر به استفاده از روال های تایید شده و حاصل اجماع صاحب نظران (استانداردها) در تنظیم مقررات خواهد شد. براساس نظام ملی تنظیم گری نیز همه ارکان دولت می توانند در امر تنظیم گری مشارکت داشته باشند که در این موضوع نقش سازمان ملی استاندارد به لحاظ ماهیت کاری و اعتبار استانداردها به عنوان یک سند ملی که براساس نتایج تثبیت شده علمی نوشته شده است باید اثربخشتر باشد تا دستگاهها و شرکت های خصوصی عمومی و دولتی با بهره گیری از استانداردها ضمن کاهش هزینه و زمان، به جای پیاده سازی روشهای تایید نشده و منسوخ از استانداردهای ملی بهرهگیری نمایند. مجدداً تاکید می شود استانداردها بر پایه نتایج علمی تثبیت شده تهیه و تدوین شده اند و شاخص ها، ویژگیها و حدود تعریف شده در آن صحه گذاری شده و طی روال دوره ای بررسی استانداردها، بر اساس اجماع نظرات ذینفعان قابل بهبود و ارتقاء می باشند.
|
|
|
-
1401/2/21 چهارشنبه
آیا رویکرد سازمان در موضوع مورد بحث کارگروه جنبه توصیه ای دارد ؟
با توجه به ماموریت ها و وظایف، سازمان ملی استاندارد ایران مرجع تدوین و نشر استانداردهای ملی و آموزش و ترویج استانداردهای کالا و خدمات در سطح کشور می باشد. بدین منظور و برای ظرفیت سازی در جامعه در راستای شناخت از دغدغه های واقعی، منافع و مصالح کشور علاوه بر نشر استاندارد موظف به زمینه سازی برای مشارکت ذینفعان و توانمند سازی ذینفعان می باشد. اساسا استاندارد ها در تمامی حوزه ها جنبه توصیه ای و راهنما داشته مگر آنکه با پیشنهاد سازمان وتصویب شورای عالی استاندارد اجباری شده یا به واسطه و ارجاع در قوانین و مقررات جنبه الزامی و قانونی پیدا کند. لذا، رویکرد سازمان ، تدوین استانداردملی حکمرانی خوب سازمانی، سلامت اقتصادی و مقابله با فساد با حضور همه گروه های ذی ربط در کارگروه و استفاده از آن در مقررات ملی به منظور دستیابی به شیوه های مناسب، پیشگیرانه و موثری در امر کاهش فساد و افزایش عملکرد و سلامت اقتصادی در بنگاهها و سازمان ها و دستگاه های اجرایی می باشد.
|
|
|
-
1401/2/21 چهارشنبه
آیا رویکرد سازمان ملی استاندارد ،پیشنهاد به قانونگذار برای وضع قانون جدید است؟
اصولا سازمان ملی استاندارد ایران، بنا به وظایف قانونی، خود را مکلف به اعلام ترویج رویه های استاندارد در تعیین شاخص ها در رویه های ارزیابی، سنجش و تنظیم مقررات در راستای اثر بخشی خدمات و شفافیت فعالیت ها و توجه و تمرکز بر نظر همه ذی نفعان با استفاده از استانداردهای ملی در حوزه های کالا،خدمات عمومی وفرایند های کاری و مدیریتی می داند. رویکرد سازمان در این کارگروه استفاده از توان تخصصی و علمی اعضای محترم کارگروه و گروه های زیر مجموعه، برای تدوین یک استاندارد تجمیعی حکمرانی خوب سازمانی، سلامت اقتصادی و مقابله با فساد و در نهایت استفاده از این استاندارد ملی در تدوین مقررات ملی و به منظور استقرار رویکرد پبشگیرانه استاندارد در دستگاههای دولتی و خصوصی برای بهبود روشها، افزایش مشارکتها، افزایش شفافیت، کاهش فساد، کاهش هدر رفت منابع و افزایش سلامت اقتصادی می باشد.
|
|
|
-
1401/2/21 چهارشنبه
آیا در پیشنویس استانداردملی تهیه شده از مقررات موجود استفاده شده است؟
با توجه به روال تدوین استانداردهای ملی،کلیه پیش نویسهای استاندارد ملی ابتدا ترجمه شده و سپس با نظر اعضای گروه و بارعایت موارد ذکر شده نظیر الزامات قانون، منافع و مصالح ملی، مذهب و مسایل اقلیمی در صورت وجود مصداق، بهینه میشود. در حال حاضر پیشنویس موجود برگرفته از استانداردملی سیستم مدیریت ضد رشوه و الباقی پیشنویس استانداردهای ذیربط می باشند که به منظور تصمیمگیری برای تدوین استاندارد ملیِ برگرفته شده از این4 استاندارد که در جدول2 مشخصات آنها آمده است(تدوین یک استاندارد تجمیعی) تهیه شده و حسب نظر و سیاست گذاری های کارگروه، موارد مورد نظر به آن افزوده خواهد شد. لازم به ذکر است بنا به دلیل تاسیس کارگروه با رعایت روال تنظیمگری مقررات ملی از محتوای این استاندارد جامع حکمرانی خوب سازمانی، سلامت اقتصادی و مقابله با فساد با مشارکت اعضای محترم کارگروه، نسبت به تدوین مقررات ملی مرتبط اقدام می شود.
جدول -استاندارد های ملی مورد استفاده در اجرای مقررات ملی حکمرانی سازمانی سلامت اقتصادی مقابله با فساد
ردیف |
شماره استاندارد |
عنوان استاندارد |
نوع استاندارد |
1 |
37000 |
حکمرانی در سازمان ها - راهنمایی |
ملی ( پیش نویس) |
2 |
37001 |
سیستم مدیریت ضدّ رشوه – الزامات بههمراه راهنمای کاربرد |
ملی |
3 |
37002 |
سیستم های مدیریت سوت زنی- دستورالعمل ها |
ملی ( پیش نویس) |
4 |
37301 |
سیستمهای مدیریت تطابق(با قوانین و مقررات) |
ملی ( پیش نویس) |
|
|
|
-
1401/2/21 چهارشنبه
مراجع بین المللی در حکمرانی خوب سازمانی
استانداردهای بین المللی زیر به عنوان استانداردهای مرجع در حوزه حکمرانی خوب سازمانی می باشد.
جدول 1- استاندارد های بین المللی کمیته فنی حکمرانی سازمانی
عنوان استاندارد به انگلیسی |
شماره استاندارد |
Governance of organizations –Guidance |
ISO 37000 |
Anti-bribery management systems —Requirements with guidance for use |
ISO37001 |
Whistleblowing management systems — Guidelines |
ISO37002 |
Compliance management systems — Requirements with guidance for use |
ISO37301 |
|
|
|
-
1401/2/21 چهارشنبه
با وجود قوانین و مقررات متعدد در رابطه با فساد و سلامت اداری دلیل ورود سازمان ملی استاندارد در عرصه سلامت اقتصادی و مقابله با فساد چیست؟
سازمان ملی استاندارد ایران به استناد مواد 3 و 7 قانون توسعه و تقویت نظام استاندارد، مکلف به گسترش و ترویج استاندارد و نظارت بر حسن اجرای آنها در راستای بهبود شرایط و ارتقاء کیفیت ارائه خدمات و محصولات می باشد. با وجود توسعه دامنه استانداردسازی در حوزههای مدیریتی استفاده از این استانداردها در تنظیم مقررات به منزله استفاده از رویه تایید شده و علمی می باشد که با اجماع نظر ذینفعان منجر به تنظیم مقرراتی میشود که از کارایی و اثر بخشی بالایی برخوردار است و علاوه بر مدیریت زمان و هزینه، شامل شاخص های قابل اندازهگیری و مقایسه در سطح ملی و بین المللی می باشد. لازم به ذکر است استانداردهای ملی و بین المللی جنبه اختیاری و تشویقی داشته که در اثر اجباری شدن یا استفاده در مقررات جنبه الزامی می گیرند.
افزایش آگاهی، فرهنگ سازی و شفاف سازی فرایند ها و فعالیت ها به همراه استقرار روش های پیشگیرانه و شناسایی نقاطی که شائبه تعارض منافع داشته یا گلوگاه های فساد می باشند، باعث رعایت قوانین و قواعد و جاری و ساری شدن آنها و کاهش جرایم می شود. الزام دستگاهها به تطابق عملکرد خود با قانون و نظارت سیستمی بر فرایند افشاگری فساد، بررسی گزارشها در این زمینه، اطلاع رسانی و مشارکت دهی ذینفعان در سیاستگذاریها، از رویه های توصیه شده در این استانداردها می باشد که با رویکرد پیشگیرانه خود ضمن تعیین شاخصهای ارزیابی عملکرد و کاهش تخلفات، مصادیق تخلف را نیز مشخص کرده و بر مبنای آن قوانین بازدارنده و تنبیهی به صورت دقیقتری اعمال خواهند شد. تدوین استاندارد یا مقررات ملی در حوزه حکمرانی خوب سازمانی، سلامت اقتصادی و مقابله با فساد به هیچ وجه به منزله ورود به نظام تقنینی و قضایی نبوده بلکه به عنوان ترویج یک راهنمای توصیهای می باشد که می تواند به عنوان مرجع در قوانین و تنظیم مقررات مورد عمل قرار گیرد. هدف اصلی حکمرانی خوب سازمانی، ارتقای تصمیمگیری صحیح توسط رهبران و به سود ذینفعان می باشد. با توجه به دغدغههای قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی، شرکتهای دولتی و خصوصی در امر ارتقای سطح حکمرانی سازمانی و افزایش شفافیت، سلامت اقتصادی و مقابله با فساد، سازمان ملی استاندارد برآن است که با بهرهگیری از این استانداردها و در راستای وظایف قانونی خود، روال های تایید و استاندارد شده مطابق شرایط ذکر شده برای تدوین استاندارد ملی را انجام داده و در اختیار سازمانها قراردهد.
|
|
|
-
1401/2/21 چهارشنبه
مزیت استفاده از استانداردها چیست؟
با توجه به اینکه استانداردها اسناد علمی با نتایج تثبیت شده و حاصل اجماع متخصصان وذینفعان می باشند استفاده از آنها بر سایر روشها به دلایل زیر برتری دارد:
- ارتقای کیفیت؛
- کاهش قابل توجه هزینه ها؛
- افزایش رضایت مشتری؛
- دستیابی به بازارهای جدید؛
- ارتقاء بهره وری؛
- کاهش ضایعات؛
- اطمینان از کیفیت، ایمنی و قابل اتکا بودن محصول یا خدمت یا فرایندها؛
- ارتقاء ضریب ایمنی و سلامت؛
- استفاده بهینه از منابع ملی؛
- فراهم نمودن بستر پیشرفت متوازن؛
- افزایش صادرات؛
- کاهش تأثیرات سوء بر محیط زیست
و در نهایت استاندارد یک سند ملی قابل ردیابی و رو به بهبود است. لازم به ذکر است اثرات استفاده از استانداردهای ملی در حوزه خدمات به لحاظ مدیریت زمان و هزینه و استفاده از شاخص های تایید شده، کارایی و اثر بخشی مناسبی دارد و به همین دلیل میزان اقبال به استفاده از این گروه از استانداردها رو به فزونی است .
|
|
|
-
1401/2/21 چهارشنبه
تعریف مقررات ملی
مقرراتی که جنبه الزامی داشته و در راستای منافع جامعه تدوین و اجرا میشود. محتوای تخصصی مقررات ملی بهصورت مستقیم به یک یا چند استاندارد یا به بندهایی از یک/چند استاندارد به عنوان شاخص های روال انجام کار ارجاع داده میشود. سازمان ملی استاندارد در زمینه نظارت بر حسن اجرای استانداردهای ملی و رعایت استانداردهای ملی و بین المللی در مقررات ملی به جهت حفظ حقوق همه ذینفعان مسئولیت دارد.
|
|
|
-
1401/2/21 چهارشنبه
اصول کار تدوین استاندارد های ملی و مشارکت در تدوین استانداردهای بین المللی چگونه است؟
اصول کار تدوین استاندارد ملی و مشارکت در تدوین استانداردهای بین المللی بر پایه ارزش های محوریِ اجماع نظر ذینفعان و متخصصان، در دسترس بودن اطلاعات و شفافیت فعالیت ها برای ذینفعان وحفظ منافع ملی و رای دهی به مدارک (روالهای تعریف شده مشارکت در تدوین استانداردهای ملی و بین المللی) میباشد. با توجه به رویکرد استاندارد سازی که بر اساس ارتقاء منافع جامعه درحوزههای اقتصاد، سلامت، ایمنی، امنیت و تاب آوری، تجارت و خدمات می باشد، کسب نظر ذینفعان در رابطه با محتوای استانداردهای ملی و بین المللی و هم رایی و اتفاق نظر ایشان در انعکاس نظر کشور از مهمترین مسائلی هست که با انجام درست آن، اهداف کاری سازمان ملی استاندارد ایران محقق می شود.
|
|
|
-
1401/2/21 چهارشنبه
استاندارد ملی چیست ؟
مدرکی است بر پایه مراجع بین المللی، منطقه ای یا ملی سایر کشورها و یا پژوهشمحور که با اجماع نظر ذینفعان و در راستای منافع و مصالح ملی و در انطباق با مذهب رسمی کشور، آداب و سنت، امنیت، ایمنی و شرایط اقلیمی کشور به تصویب میرسد.
|
|
|
-
1401/2/21 چهارشنبه
استاندارد بین المللی چیست ؟
مدركي است كه حاصل اجماع نظر و تصويب گروههاي مربوط به تمامي كشورهاي عضو براي دستيابي به نظم بهينه در زمينهاي معين، با هدف ارتقاي منافع جامعه بر مبناي نتايج تثبيت شدة علمي، فناوري و تجربه تهيه ميشود.
|
|
|
-
1401/2/21 چهارشنبه
استاندارد چیست؟
- استاندارد در لغت به معني نظم، قاعده، قانون و مفاهيمي از اين قبيل است. اما معني آن در ارتباط با سازمان ملی استاندارد ايران كه مسئوليت قانوني تهيه و تدوين استانداردهاي ملي را بر عهده دارد، عبارت از تعيين و تدوين ويژگي ها ، روش های آزمون و آیین کار و راهنمایی لازم در توليد يك فرآورده يا انجام يك خدمت یا فرایند است. استانداردها در واقع بستر هر جامعه ای را جهت پیشرفت متوازن و منطقی آماده می سازند و راهنمایی برای بهتر زیستن و بهره مند شدن از نعمت های الهی و زبان مشترکی جهت گفتگو، ایجاد نظم و مبادلات تجاری و بازرگانی و ارائه خدمات و نحوه مطلوب انجام کارها می باشند. به دلیل اینکه استانداردها بر پایه نتایج علمی تثبیت شدهاند، شاخص ها، ویژگیها و حدود تعریف شده در آن صحهگذاری شده و طی روال دورهای بررسی استانداردها، بر اساس اجماع نظرات ذینفعان قابل بهبود و ارتقاء می باشد.
|
|